Ilość cyklów terapeutycznych Metodą Tomatisa® zależy od efektów terapii. Moi pacjenci wykonywali przeważnie jeden cykl III lub IV etapów. Zdarzało się, że wracali po kilku miesiącach (w zależności od przypadku min. 6 msc), ponieważ dziecko potrzebowało silniejszej stymulacji, aby poradziło sobie z trudnościami. Nie mogło jej otrzymać podczas pierwszego cyklu ze względów bezpieczeństwa – progresywnego zwiększania poziomu trudności (nie podniesiemy sztangi 80kg jeśli nie podnosimy najpierw 60kg). W większości przypadków, efekty jakie uzyskaliśmy były bardzo zadowalające. Uważam, że sens ma wykonanie maksymalnie IV trzy bądź czteroetapowych terapii Metody Tomatisa®, w zależności od przypadku, aby wykorzystać pełnię możliwości rozwojowych pacjenta. Najlepiej poddać się przynajmniej jednemu III etapowemu cyklowi terapii w czasie kiedy mózg jest najbardziej plastyczny i podatny na zmiany, czyli do 6 roku życia. Najwcześniej możemy udać się do specjalisty MT® z dzieckiem 3-letnim.
Ośrodki mózgu, odpowiedzialne za precyzyjne ruchy rąk, leżą bardzo blisko ośrodków kory przedczołowej, odpowiedzialnych za rozwój mowy. Usprawnienie pracy ręki, naturalnie przyczynia się do rozwoju umiejętności językowych. Zdarza się również, że dzieci kilkuletnie sprawnie manipulują przedmiotami i wykonują ćwiczenia manualne ale nie mówią. Powinno to być sygnałem dla rodziców. Powodem może być opóźnienie w rozwoju mowy spowodowane niedojrzałością pewnych struktur, ich uszkodzenie lub konkretne zaburzenia (np. autyzm). W takim przypadku zaleca się udanie do poradni specjalistycznej, która postawi diagnozę i umożliwi dziecku korzystanie z zajęć rewalidacyjnych oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce przedszkolnej. Zaleca się również wykonanie terapii Metodą Tomatisa®, która przyspieszy tworzenie się połączeń nerwowych w okolicach językowych. W związku z tym mowa zaczyna się samoczynnie pojawiać się u dzieci już po 3 miesiącach terapii. Jej jakość (zasób słownictwa, budowa zdań i formy gramatyczne) jest zależna od głębokości uszkodzeń lub niedojrzałości struktur mózgowych jednakże definitywnie ulega ona poprawie. Metoda Tomatisa® stymulując przedsionek ucha wewnętrznego oraz dynamizując korę przedczołową poprawia motorykę małą rąk i ich koordynację.
Charakter pedagogiczny MT® oznacza, że dzięki jej wykorzystaniu nauczymy się aktywnie słuchać i kierować naszą uwagą. Nie dzieje się to poprzez podanie leków, ani zabiegi medyczne lecz proste wyćwiczenie mięśni ucha środkowego oraz spowodowanie przez to zmian neurologicznych w korze przedczołowej i innych strukturach (ciele migdałowatym, podwzgórzu, nerwie błędnym, korze ruchowej i czuciowej). Dzięki nim MT® wpłynie na szereg funkcji i umiejętności, które potencjalnie nie kojarzą się z mechanizmem uwagi słuchowej. Efekty jakie przynosi MT® są wypracowane w sposób naturalny i nieinwazyjny. Polegają one na zmianie profilu słyszenia i umożliwieniu nam kontroli nad uwagą poprzez skierowanie jej na to co jest istotne w naszym otoczeniu oraz lepsze radzenie sobie z rozpraszaczami (niekontrolowanymi emocjami, myślami, trudnością z selekcją bodźców z otoczenia). Dzięki poddawaniu pacjenta stymulacji dźwiękowej i pracy z głosem, dochodzi do tworzenia się nowych dróg nerwowych, które w wyniku systematycznej pracy wzmacniają swoje szlaki. Dlatego zmiany przyjmują charakter stały.



